De Jutter heeft een open en zorgzaam klimaat waarin leerlingen en personeel zich vertrouwd en veilig voelen. We omarmen de verschillen en werken samen om te leren van elkaar. Met een persoonlijke aanpak, wensen en leer tempo’s organiseert De Jutter onderwijs op maat. Indien nodig kijken we over de grenzen van het eiland om onze leerlingen extra te ondersteunen of te begeleiden. De missie en de visie is tot stand gekomen doordat we met onze stakeholders in gesprek zijn gegaan. Dit door het afnemen van vragenlijsten en interviews en persoonlijke gesprekken. Jaarlijks organiseren we verschillende bijeenkomsten zodat we een goed beeld hebben van de behoeften van onze leerlingen, ouders en docenten.
De missie van de school is, samen leren en werken aan de toekomst.
Op De Jutter staat het leren centraal en hechten we veel waarde aan het krijgen en geven van feedback. De kwaliteit van het onderwijs wordt gegarandeerd door een breed gedragen pedagogische en didactische aanpak die zichtbaar is in de Jutterles. In het jaarlijks startgesprek met de coach geeft de leerling zijn wensen, doelen en ontwikkelingen aan. De leerling heeft hierbij de regie over zijn leerproces die hij periodiek evalueert met zijn coach en ouders/verzorgers.
Door het leren zichtbaar te maken in alle lagen van de school komt eenieder tot leren in een professionele leergemeenschap. De leerlingen worden bediend op niveau en werken op eigen tempo in een heterogene klas. De niveauverschillen in een klas zorgen ervoor dat de docent kritisch en met een open blik naar het onderwijs kijkt. De zichtbare leerdoelen leren leerlingen dat er verschillen mogen zijn in leren en werken met elkaar.
De Jutter heeft als doel gesteld voor alle leerlingen gelijke kansen te bieden voor een brede onderwijsontwikkeling en de leerlingen op te leiden tot zelfstandige en kritische mensen die hun weg kunnen vinden in de samenleving. Indien nodig past de school dit aan naar de onderwijsbehoeften van de leerling.
De school ziet de leerlingen zo’n 189 dagen per jaar en de school wil er voor onze leerlingen zijn, in de breedste zin van het woord. Docenten en leerlingen bouwen samen aan een veilige relatie waarin ze samen verantwoordelijk zijn voor een veilige leeromgeving die motiveert tot leren, samenwerken en welbevinden. Door samen te werken en om te gaan met verschillen leren onze leerlingen dat je jezelf mag zijn met respect voor de ander. In de heterogene combinatieklassen ontwikkelt de leerling vaardigheden zoals zelfstandig leren en werken.
Met ons onderwijs wil De Jutter de motivatie, zelfsturing, betrokkenheid en de metacognitieve vaardigheden van leerlingen vergroten zodat de leerlingen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces (Clarke, 2020). Door de leerlingen te betrekken bij de leerdoelen en door samen succescriteria te leren formuleren, ontwikkelt De Jutter de komende jaren zijn onderwijs van docentgestuurd naar meer leerlinggestuurd onderwijs. Dit vraagt om een andere wijze van lesinhoud en leren en vraagt van leraren om het onderwijs te innoveren op basis van onderzoek van de eigen onderwijspraktijk (Krüger, 2018). De Jutter wil een school zijn waar leerlingen creatief zijn, problemen kunnen oplossen en kunnen analyseren om tot synthese te komen. Het onderwijs binnen De Jutter vindt deels plaats door levensechte leersituaties in te richten, waarbij de leerlingen de ruimte krijgen om een nieuwsgierige, bedachtzame, opmerkzame en kritische houding te ontwikkelen (Van den Herik & Schuitema, 2021). De Jutter zoekt de verbinding met het eiland en de wereld om hem heen. Deze ervaringen dragen bij aan de persoonsvorming van de leerlingen. Door het leren zichtbaarder te maken in en buiten de school wordt de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling vergroot waardoor de missie van de school zichtbaarder wordt. In verbinding staan met de omgeving betekent dat De Jutter opbrengstgericht werkt. De school wil de examenleerlingen zo goed mogelijk bedienen om hun diploma te halen waardoor onze leerlingen goed voorbereid aan het mbo kunnen beginnen.