Nationaal Programma Onderwijs NPO

Wat hebben onze leerlingen en de school nodig om coronavertragingen te kunnen inlopen? Dat hebben we in beeld gebracht met een schoolscan en een probleem- en behoeftenanalyse. Bijzonder aan de schoolscan is dat deze draait om de brede impact van corona, de veerkracht en mogelijkheden van De Jutter en partners om samen te werken. Een goede analyse hiervan helpt om de juiste interventies te kiezen en toe te passen.

De school heeft naast het schoolplan de volgende doelen geformuleerd:

  • De motivatie vergroten om naar school te gaan.
  • EF: De leerlingen ondersteunen bij het aanleren en toepassen van Executieve Functies (EF).
  • Cognitieve doelen: Het vergroten van de taal en rekenvaardigheden onder andere door lees- en leerstrategieën aan te leren.
  • FE: Formatief Evalueren als middel inzetten om mee te veranderen naar leerlinggestuurd onderwijs en de betrokkenheid van docenten en leerlingen vergroten bij het leerproces van de leerling.

Hoe zijn deze doelen vertaald naar het klaslokaal?

  • Leerlingen gaan met plezier naar school om elkaar te ontmoeten en samen te leren. De sociaal-emotionele vaardigheden worden toegepast in alle lessen. Hiervoor gebruiken de docenten de methode Leefstijl en vernieuwend onderwijs in de vorm van nieuwe vakken als Drama, Media-vormgeving, Vlielands en projectonderwijs.
  • De leerlingen ondersteunen bij het aanleren en toepassen van Executieve Funties. Naast het leren leren, emotieregulatie zijn er nog zo’n negen functies die direct invloed hebben op het functioneren van de leerling in school. Tijdens coach- en keuzewerktijdmomenten worden leerlingen hierbij begeleid.

Executieve functies zijn alle regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Alle executieve functies of vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie. Met deze functies bepalen we het doel van ons handelen en gedrag, schakelen we afleidende factoren uit, plannen we de volgorde van handelingen, voeren we de taken die daarvoor nodig zijn stap voor stap uit en controleren we het effect, waarbij we ook rekening houden met mogelijke toekomstige effecten. We reguleren er emoties, motivatie en alertheid mee en laten ervaringen uit het verleden meespelen bij de verwachtingen over en beslissingen voor de toekomst. Een soort dirigent van het brein.

Cognitieve doelen bestaan uit het vergroten van de taal- en rekenvaardigheden door onder meer lees- en leerstrategieën aan te leren. Door in kleine groepjes te werken aan extra taal en rekenen lopen leerlingen de vertraging in. Het schakelprogramma van groep 8 gaat in mei van start om de aansluiting PO-VO te optimaliseren.

De belangrijkste doelen van formatief evalueren bestaan uit het onze leerlingen inzicht geven in hun eigen leerproces en zonodig kunnen bijsturen. Alle activiteiten die leerlingen en docenten uitvoeren om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken voor vervolgstappen, vallen onder formatieve evaluatie. De docent integreert feedback in iedere fase van het doceer-leerproces en leerlingen laten steeds zien hoe zij zich hebben ontwikkeld en reflecteren hierop met het oog op een vervolg. De school wil hier de weg inslaan naar een meer leerlinggestuurd onderwijssysteem om de betrokkenheid van de leerling en ouders te vergroten.

Er vindt teamscholing plaats dat wordt vertaald naar de manier van lesgeven. Naast het zichtbare lesdoel wil de school gaan werken met succescriteria en wordt bekeken we hoe we summatief (cijfers) en formatief toetsen kunnen afwisselen. Bij het formatieve toetsen geven de leerlingen feedback op hun voortgang en geven aan wat deze nog moet doen (feed forward) om het einddoel (feed up) te bereiken. Op deze manier kan de docent het leerproces van de leerling bijsturen.