Overgangsnormen

De organisatie van de eerste drie leerjaren houdt in dat alle leerlingen in principe doorstromen naar het tweede en derde leerjaar. Een echt meetpunt vindt plaats aan het eind van het derde leerjaar wanneer wordt vastgesteld of een leerling de theoretische leerweg in het vierde leerjaar kan volgen. De lerarenvergadering heeft het recht een leerling niet te bevorderen als er sprake is van bijzondere omstandigheden waardoor een grote leerachterstand ontstaat.

Voor de overgang van klas 1 naar 2 en van klas 2 naar 3 bestaan geen overgangsnormen. Iedere leerling wordt in de overgangsvergadering door de leerkrachten besproken en daarna wordt bekeken wat voor de leerling het beste is: overgaan, een ander niveau, of doorstromen naar een andere vorm van voortgezet onderwijs. Dit advies is bindend. Voor de overgangsnormen van klas 3A (havo+) verwijzen we naar de website van RSG Simon Vestdijk te Harlingen.

Het eindrapport geeft het gemiddelde resultaat van het gehele schooljaar aan, terwijl de overige rapporten steeds verslag doen van een kortere periode.

Overgang van klas 3 naar klas 4

Leerlingen die in het vierde leerjaar examen willen doen in de theoretische leerweg moeten voldoen aan onderstaande overgangsnormen. Kan een leerling dit niet, dan wordt in overleg met de ouders/verzorgers en leerling vastgesteld welke leerroute haalbaar is. Voor de overgang van 3 naar 4 in de theoretische leerweg zijn de resultaten op het eindrapport van alle gegeven vakken in klas 3 van invloed.

Voor de uitgebreide informatie verwijzen we naar het PTA op de website.