Ondersteuningsstructuur

Mentor/coach

Elke school binnen OVO Fryslân-Noord is verantwoordelijk voor de begeleiding van haar eigen leerlingen. Mentoren of coaches spelen hierin een centrale rol, samen met docenten en onderwijsondersteunend personeel. Gedurende de schoolloopbaan volgen zij de ontwikkeling van de leerling nauwgezet, waarbij niet alleen cijfers, maar ook andere signalen aanleiding kunnen zijn voor een leerlingbespreking. Alle voortgang wordt vastgelegd in een leerlingvolgsysteem. Het gezamenlijke doel van alle medewerkers is helder: leerlingen zo goed mogelijk ondersteunen in hun cognitieve én sociaal-emotionele ontwikkeling, tot het moment dat zij met een diploma de school verlaten.

Zorgfunctionaris

De zorgfunctionarissen vervullen een centrale rol in de ondersteuning van leerlingen. Zij coördineren de meeste ondersteuningsactiviteiten en fungeren als het eerste aanspreekpunt binnen de school op dit gebied. Daarnaast onderhouden zij contact met externe partijen, zoals de leerplichtambtenaar, sociaalverpleegkundige van de Jeugdgezondheidszorg (GGD), het Samenwerkingsverband Fryslân-Noard, het regiecentrum Veilig Thuis, sociale wijkteams/gebiedsteams en andere betrokken instanties.

Zorg-Advies-team

Op De Jutter is een Zorg-Advies-Team aanwezig. Dit team komt op aanvraag bijeen en bestaat uit verschillende deskundigen die gezamenlijk meedenken over passende ondersteuning voor leerlingen met een (extra) ondersteuningsbehoefte. Afhankelijk van de situatie kunnen de volgende professionals deelnemen:

  • Zorgfunctionaris
  • Teamleider of leerjaarcoördinator
  • Jeugdverpleegkundige
  • Leerplichtambtenaar
  • Jongerenwerker
  • Medewerker van het gebieds- en/of wijkteam
  • Gedragsdeskundige van het Samenwerkingsverband Fryslân-Noard.

Door deze samenwerking wordt er breed gekeken naar de behoeften van de leerling en wordt er afgestemd welke ondersteuning het meest passend is.

Conceptversie 15 september 2025