We vinden het van groot belang dat de leerling zich optimaal ontwikkelt. Daarom stellen we aan het begin van de ‘schoolloopbaan’ het uitstroomprofiel van de leerling vast. Drie keer per jaar worden de leerlingen besproken op grond van de Cito-scores, toetsen, de sociale competentieobservatielijst (SCOL), de veiligheidsthermometer en het gedrag in de groep. Wanneer een leerling zich ontwikkelt zoals het uitstroomprofiel voorspelt, dan kan de aanpak worden vervolgd. Is dit niet het geval, dan krijgt de leerling eerst een individueel handelingsplan (IHP) aangeboden. Dit betekent dat er naast het groepsplan een apart plan van aanpak komt voor de benodigde ondersteuning. Dit plan van aanpak wordt door de leerling/ouders/school zelf uitgevoerd. De ouders en leerling moeten het met dit plan eens zijn en dienen het plan te ondertekenen om tot uitvoering te kunnen overgaan. Als dit niet voldoende is en meer specialistische ondersteuning nodig is, wordt de leerling in het Zorgadviesteam (ZAT) besproken. Dit team bestaat uit:
De coach brengt na overleg met de leerling/ouders samen met de intern begeleider de zorgvraag van de leerling in het ZAT. Daar wordt bepaald of de leerling inderdaad extra specialistische zorg nodig heeft. Is dit het geval, dan wordt er een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld, uitgevoerd en extern ondersteund. Dit gebeurt uiteraard alleen als de leerling en de ouders hiermee instemmen. Het volledige ondersteuningsplan van de school is terug te vinden op de website.
Alle leerlingen uit het eerste leerjaar worden door de schoolarts van de GGD regio Noord-Friesland uitgenodigd voor een kennismaking en een preventief gezondheidsonderzoek. Bij de leerlingen van de derde klas komt een sociaal verpleegkundige op bezoek die aan de hand van een vragenlijst een gesprek heeft met alle leerlingen. Iedere leerling kan voor informatie of hulp met betrekking tot zijn gezondheid contact opnemen met de schoolarts.
Meer informatie over de GGD Fryslân kunt u vinden op de website www.ggdfryslan.nl