Bij onze school staat kwaliteit hoog in het vaandel. We streven ernaar om een omgeving te creëren waarin onze leerlingen optimaal kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen. Kwaliteitszorg is een continu proces waarbij we voortdurend werken aan het verbeteren van ons onderwijs en onze school als geheel.
Op De Jutter werken we aan ontwikkeling en vernieuwing van onderwijs en leggen we zaken die goed gaan ook goed vast. Daarbij maken we gebruik van feitelijke gegevens van de school. We evalueren regelmatig de resultaten en voortgang van onze leerlingen om te zorgen voor passende ondersteuning en bijsturing waar nodig. Ook werken we periodiek met vragenlijsten voor personeel, leerlingen en ouder(s)/ verzorger(s), om te zien waar wij als school kunnen verbeteren. Van al deze gegevens maken we een analyse en de resultaten ervan nemen we ter behoud of verbetering mee in het jaarplan.
Vorderingen
Naast de observaties van de leerkracht en de methodegebonden toetsen gebruiken wij het Cito leerlingvolgsysteem, een onafhankelijk toetsingssysteem. Al deze middelen geven ons inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen. Voor groep 3 t/m 7 worden er in januari/februari en mei/juni citotoetsen afgenomen. Hiermee houden we de individuele ontwikkeling van uw kind in de gaten. Tijdens deze toetsmomenten wordt getoetst wat het huidige vaardigheidsniveau van uw kind op een bepaald vakgebied is. Voor het vaststellen van het niveau hanteren we de normering in de vaardigheidsniveaus I tot en met V. De niveaugroepen geven aan hoe een leerling het doet ten opzichte van resultaten in een landelijke steekproef. Hierbij betreft niveau I de 20% hoogst scorende leerlingen en niveau V de 20% laagst scorende leerlingen.
De leerlingen van groep 8 maken in november cito-toetsen op verschillende vakgebieden. In februari gaan de leerlingen de doorstroomtoets maken. Als de uitslag van deze toets binnen is, worden er adviesgesprekken gevoerd met ouders en de leerling. In dit gesprek wordt het definitieve advies dat gegeven wordt vanuit school gegeven. Vanaf groep 6 worden de CITO-resultaten ingevoerd in De Plaatsingswijzer. Zodoende kan er vanaf dan al een prognose worden afgegeven voor het voortgezet onderwijs advies. We gebruiken het leerlingvolgsysteem ook om de algemene resultaten van de groep en de school te evalueren.