Resultaten

In de berekening van de driejaarsgemiddelden worden de eindopbrengsten van onze school over de afgelopen drie schooljaren weergegeven. De eindopbrengsten zijn van groot belang, omdat ze inzicht verschaffen in hoe goed we erin slagen om onze leerlingen op het gebied van taal en rekenen naar een bepaald niveau te brengen. Hieronder volgt een analyse van de gegevens:

Schoolgemiddelden voor Percentage minstens 1F behaald:

  • 2021/2022: In het schooljaar 2021/2022 heeft 84,7% van de leerlingen minstens niveau 1F behaald. Dit is lager dan het landelijk gemiddelde van 95,5%, maar is nagenoeg gelijk aan de correctiewaarde.
  • 2022/2023: In het daaropvolgende schooljaar, 2022/2023, is het percentage gestegen tot 93,3%, wat iets lager is dan het landelijk gemiddelde, maar ruimschoots boven de schoolnorm en de signaleringswaarde zit.
  • 2023/2024: Het meest recente schooljaar, 2022/2023, laat een stabilisatie zien, met 93,% van de leerlingen die minstens niveau 1F hebben behaald, wat de schoolnorm overtreft en ook ruimschoots boven de signaleringswaarde zit.

Schoolgemiddelden voor Percentage 1S/2F behaald:

  • 2021/2022: In het schooljaar 2021/2022 behaalde 18,1% van de leerlingen niveau 1S/2F, wat aanzienlijk lager is dan het landelijk gemiddelde van 58,6% en de schoolnorm van 50%.
  • 2022/2023: In het schooljaar 2022/2023 was het 3-jaarsgemiddelde 24%, dat is nog steeds lager dan de correctiewaarde, maar laat ontwikkeling zien.
  • 2023/2024: Het meest recente schooljaar toont verdere verbetering, met 35,1% van de leerlingen die niveau 1S/2F hebben behaald, wat nog steeds onder het landelijk gemiddelde ligt, maar in de richting van de signaleringswaarde beweegt.

Conclusie:

Over de afgelopen drie schooljaren hebben we voortdurende inspanningen geleverd om de eindopbrengsten te verbeteren. Hoewel het percentage leerlingen dat minstens niveau 1F behaalt gestaag is gestegen en de schoolnorm heeft behaald, blijft het percentage leerlingen dat niveau 1S/2F bereikt achter bij het landelijk gemiddelde en de schoolnorm. Het recente schooljaar toont echter bemoedigende tekenen van verbetering, de ingezette verbeteracties lijken aan te slaan. Het is van belang dat we deze positieve trend voortzetten en blijven streven naar resultaten die boven de signaleringswaarde uitkomen. Het monitoren van de correctiewaarden en signaleringswaarden helpt ons om de prestaties van leerlingen te identificeren en waar nodig aan te pakken.

De onderwijsinspectie bezocht in april 2023 De Jutter in verband met mogelijke risico’s ten aanzien van de opbrengsten. De inspectie beoordeelt de eindopbrengsten van De Jutter als onvoldoende. Het volledige rapport van de inspectie is in te zien op de website van de onderwijsinspectie.

Positieve Aspecten:

De Jutter is de enige basisschool op Vlieland en toont een sterke toewijding aan haar leerlingen, inclusief diegenen die speciale ondersteuning nodig hebben. Het schoolteam is stabiel en betrokken, en de school betrekt ouders, leerlingen en het team actief bij de schoolontwikkeling.

Er heerst een veilige en rustige sfeer waarin elke leerling persoonlijke aandacht krijgt. De leraren zijn goed op de hoogte van de leerlingen en bieden duidelijke uitleg, resulterend in betrokken leerlingen. De school heeft een visie en doelen, werkt aan een nieuw schoolplan en investeert in haar relatie met de lokale gemeenschap.

Punten ter Verbetering:

Hoewel het aanbod voldoet aan kerndoelen, kan het nog meer inspelen op de behoeften van leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Ook kunnen de verwachtingen voor deze leerlingen hoger zijn. Het didactisch model kan verder worden versterkt en de aankleding van de leeromgeving kan verbeterd worden, met meer focus op materialen die het rekenonderwijs ondersteunen. Het schoolbestuur moet zorgen voor een meer doelgericht, samenhangend en herkenbaar aanbod voor burgerschapsonderwijs.

De school moet de onderwijsresultaten verbeteren, aangezien ze momenteel onder het verwachte niveau liggen. Er zijn echter positieve signalen dat interventies hun vruchten afwerpen. De school moet ook ervoor zorgen dat leerlingen op de hoogte zijn van de anti-pestcoördinator, en de verantwoording over onderwijsresultaten kan uitgebreider in de schoolgids worden beschreven.