Op De Jutter staat openbaar onderwijs centraal. Dit betekent dat onze school open en toegankelijk is voor iedereen in onze samenleving. We besteden aandacht aan alle vormen van geloof die in onze maatschappij voorkomen. Op die manier zorgen we ervoor dat onze leerlingen goed geïnformeerd zijn en in staat zijn om een eigen mening te vormen. We omarmen de principes van de democratische samenleving, waarbij gelijkwaardigheid en vrijheid van geloof en meningsuiting centraal staan.
De Jutter is een school waar leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten gelukkig, trots en succesvol kunnen zijn. Onze missie is drievoudig:
Samen met leerlingen, ouders/verzorgers, leerkrachten en andere betrokkenen op het eiland werken we aan een optimale ontwikkeling van onze leerlingen.
We bieden onze leerlingen een leerrijke omgeving waarin zij hun talenten en niveau optimaal kunnen ontwikkelen.
Onze competente leerkrachten zijn in staat om leerlingen coachend te begeleiden in hun groei.
Bij ons staan ontwikkeling en veiligheid voorop. We streven naar een omgeving waarin iedereen zich welkom voelt en waarin we hoge eisen stellen aan de betrokkenheid van alle partijen. Op deze manier willen we onze leerlingen de maximale mogelijkheid bieden om zich te ontplooien.
We stellen ook concrete doelen voor de verschillende schoolvakken, die per vakgebied worden beschreven. Om de voortgang te meten, maken we gebruik van de Cito-toetsen. Daarbij streven we naar een score rond of boven het landelijk gemiddelde.
We erkennen echter dat de ontwikkeling van leerlingen niet altijd meetbaar is. We vinden het belangrijk dat kinderen de kans krijgen om hun talenten te ontdekken. Daarom werken we deels projectmatig, omdat we zien dat leren vanuit een betekenisvolle context vaak beter verloopt.
Naast het vergroten van kennis hechten we veel waarde aan het vermogen van leerlingen om zich goed te kunnen redden in de samenleving. Daarom werken we schoolbreed met de methode ‘Leefstijl’. Deze methode helpt kinderen bewust te worden van normen en waarden en ontwikkelt hun sociaal-emotionele vaardigheden. Ook zetten we preventief in op pest preventie middels de anti-pestmethode PRIMA. Het grootste deel van de teamleden is ook geschoold in deze methodiek.
Voor het geven van instructie maken we gebruik van het expliciete directe instructiemodel (EDI). Dit model ondersteunt leerlingen stapsgewijs bij het eigen maken van de leerstof. We hechten veel belang aan burgerschapsonderwijs. We vinden het essentieel dat onze leerlingen actieve en betrokken burgers worden, die hun verantwoordelijkheid nemen in de maatschappij.
We stimuleren de ontwikkeling van vaardigheden zoals: kritisch denken, samenwerken, respectvol communiceren en het hebben van een open en nieuwsgierige houding. Door middel van activiteiten, projecten en discussies moedigen we onze leerlingen aan om actief deel te nemen aan de maatschappij en zich bewust te zijn van hun rechten en plichten als burgers. Op deze manier bereiden we hen voor op een actieve rol in de samenleving van de toekomst.