Speciale zorg voor leerlingen met specifieke behoeften

We erkennen dat elke leerling uniek is en dat sommige leerlingen extra ondersteuning nodig hebben om optimaal te kunnen leren en zich te ontwikkelen. Deze gids geeft u inzicht in de zorg die wij bieden en hoe wij samenwerken met ouders om het beste onderwijs voor elke leerling te waarborgen.

Onze visie op inclusief onderwijs:

Op onze school geloven we in inclusief onderwijs, waarbij alle leerlingen, ongeacht hun mogelijkheden of beperkingen, de kans krijgen om deel te nemen aan het reguliere onderwijs. We streven ernaar om een positieve en ondersteunende omgeving te creëren waarin alle leerlingen kunnen gedijen. Vanwege de geïsoleerde ligging van het eiland Vlieland dragen wij zorg voor inclusief onderwijs voor nagenoeg alle leerlingen van het eiland.

Specifieke behoeften:

Om de specifieke behoeften van leerlingen te identificeren, maken we gebruik van verschillende bronnen, waaronder observaties van leerkrachten en de intern begeleider, input van ouders en professionele evaluaties. We werken samen met ouders om een volledig beeld te krijgen van de individuele behoeften van elke leerling.

Ondersteuningsmogelijkheden:

Onze school biedt verschillende ondersteuningsmogelijkheden, met oog op perspectief in de ontwikkeling, voor leerlingen met specifieke behoeften. Enkele van deze mogelijkheden zijn:

Aanpassingen in de klas: We streven ernaar om aanpassingen te bieden binnen de reguliere klasomgeving, zoals differentiatie in instructie, aangepaste leermaterialen en individuele begeleiding.

Speciale onderwijsprogramma’s: indien nodig kunnen we speciale onderwijsprogramma’s aanbieden die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van leerlingen met bijvoorbeeld leerstoornissen, gedragsproblemen of taalachterstanden. Dit noemen wij een eigen leerlijn.

Externe specialisten: we kunnen samenwerken met externe specialisten, zoals logopedisten, gedragstherapeuten of orthopedagogen om extra ondersteuning te bieden aan leerlingen met specifieke behoeften.

Individuele ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP):

Voor leerlingen met complexere behoeften stellen we individuele ontwikkelingsperspectiefplannen op. Deze plannen worden in overleg met ouders, leerkrachten en eventuele betrokken specialisten opgesteld. Ze bevatten doelen, strategieën en evaluatiemethoden om ervoor te zorgen dat de behoeften van de leerling effectief worden aangepakt.

Samenwerking tussen ouders en school:

We geloven sterk in de samenwerking tussen ouders en school om de beste ondersteuning te bieden aan kinderen met specifieke behoeften. We vinden dan het belangrijk dat ouders actief deelnemen aan het onderwijsproces van hun kinderen door onderwijsondersteunend gedrag.