Bij De Jutter leggen we ’s ochtends de nadruk op kernvakken zoals lezen, rekenen, spelling en taal om een stevige basis te leggen voor de leerlingen. Dit creëert een rustige leeromgeving waarin leerlingen essentiële vaardigheden ontwikkelen die hun leerprestaties en cognitieve groei bevorderen. In de middag besteden we aandacht aan vakken zoals wereldoriëntatie, creatieve vakken en lichamelijke opvoeding, waardoor we een gebalanceerd curriculum bieden. Ons rooster zorgt ervoor dat alle groepen zich richten op dezelfde vakgebieden in de ochtend, waardoor we de voortgang van leerlingen kunnen volgen en efficiënt kunnen samenwerken. We werken met verschillende methodes om te voldoen aan de kerndoelen van het primair onderwijs
In het onderstaande overzicht vindt u onze lesmethodes en werkwijzen.
Technisch lezen | Estafette (groep 4 t/m 8) |
Begrijpend lezen | Close Reading |
Schrijven | Pennenstreken 2 |
Taalbeschouwing | Nieuw Nederlands Junior |
Spelling | Nieuw Nederlands Junior |
Grammatica en woordenschat | Groove.me |
Getalbegrip en meetkunde | Getal & Ruimte Junior en Foutloos Rekenen |
Mens en samenleving | Blink |
Ruimte | Blink |
Tijd | Blink |
Sociaal-emotioneel | Leefstijl en Prima |
Muziek | ZangExpress en Eigenwijs |
Drama | Moet je doen en Laat maar zien |
Beeldende vorming | Laat maar zien |
Docu | Informatieboekjes |
Naast de muziekmethodes die we gebruiken, krijgen de leerlingen van de Jutter algemene muzikale vorming (AMV) op school. Dit wordt aangeboden door Stichting Muziekonderwijs Vlieland. Het aanbieden van AMV in deze vorm is uniek in Nederland.
Bewegen is belangrijk. Daarom worden er op school structureel sportlessen gegeven. Groep 1 en 2 sport twee keer per week in het speellokaal op de Jutter en deze groep zwemt één keer in de week in het zwembad van Flidunen. Groepen 3 t/m 8 krijgen 2 sportlessen per week. Eén les is in het zwembad, de andere les is in de sporthal van Flidunen of op het voetbalveld. Er is in ieder geval één sportdag in het schooljaar.
In de bovenbouw krijgen de leerlingen op de Jutter één uur per week een les levensbeschouwing. Deze les wordt gegeven door de dominee. In deze les wordt aandacht besteed aan verschillende levensbeschouwelijke stromingen.
Expliciete Directieve Instructie, wordt gebruikt in het basisonderwijs om doelgericht les te geven en het leerproces van leerlingen te volgen. Het voorkomt verdeling in groepjes en benadrukt de groepsdynamiek. Met EDI wordt zowel verbreding als verdieping aangeboden aan leerlingen die dat nodig hebben. De instructie kan per les verschillen en er is meer aandacht voor individuele leerlingen. Het ophalen van voorkennis zorgt voor een betere verwerking van nieuwe informatie, en met EDI kan de leerkracht beter zien wie de stof gemakkelijk begrijpt en wie meer moeite heeft.
Om ervoor te zorgen dat onze leerlingen goed begrijpend leren lezen, maken we gebruik van de werkwijze van Close Reading. Met Close Reading leren leerlingen teksten grondig te analyseren om een dieper begrip te krijgen. We passen de teksten en vragen aan op het niveau en de belevingswereld van de groep.
Dit gebeurt in drie sessies: ontdekken, doorgronden en begrijpen.
Close Reading wordt als een effectieve benadering gezien, omdat het leerlingen in staat stelt om op een dieper niveau teksten te lezen. Dit bereidt hen voor op de toekomst, zoals de overgang naar het voortgezet onderwijs en studeren. Begrijpend lezen wordt gezien als een essentiële vaardigheid voor kinderen in de hedendaagse samenleving.
Onderwijstijd
Onderwijstijd | ||||||||
Uren dit schooljaar | ||||||||
Groep 1/2 | 923 | uur | ||||||
Groep 3 t/m 8 | 1014 | uur | ||||||
Onderwijstijd in reguliere schoolweken (in minuten per week) | ||||||||
Groep | 1/2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
Rekenen | 120 | 150 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Spelling (groep 3 – 2e helft schooljaar | 120 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | ||
Taal | 150 | 150 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | |
(begrijpend) lezen + bibliotheek | 30 | 90 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | |
Aanvankelijk/technisch lezen | 225 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | ||
Wereldoriëntatie (incl. burgerschap) | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | |
Soc-emotionele vorm. | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | |
Kunstzinnige vorming | 100 | 100 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | |
Muziek | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Sport en beweging | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | |
Schrijven | 60 | 60 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
Engels | 45 | 45 | 45 | |||||
Spelactiviteiten | 300 | 150 |