Veiligheid

Als school creëren wij een zo veilig mogelijke omgeving voor onze leerlingen en ons personeel. Dit betreft zowel de fysieke als de sociale veiligheid. Jaarlijks onderzoeken we het veiligheidsgevoel op onze school door middel van de zogenoemde ‘veiligheidsthermometer’ middels Werken Met Kwaliteit WMK). Voor schooltijd staan er altijd medewerkers van school bij de fietsen en op het plein. In de pauze staan ook medewerkers als pleinwacht op het plein. Wij hebben afspraken gemaakt om bij calamiteiten snel adequate hulp te kunnen bieden.

Deze afspraken betreffen onder andere:

  • het ontruimingsplan en regelmatige ontruimings- oefeningen
  • de opleiding voor bedrijfshulpverleners (BHV’ers)
  • de aanschaf van voldoende middelen, zoals EHBO-dozen en brandblussers

Onze bedrijfshulpverleners zorgen voor:

  • preventieve maatregelen en controles
  • het alarmeren en evacueren van personen uit de school in geval van een calamiteit
  • bestrijding van een beginnende brand
  • behandeling van eerste hulp bij ongevallen

Om deze taken goed te volbrengen, volgen de BHV’ers jaarlijks een herhalingscursus.

Het beleidsplan Sociale Veiligheid ligt op school ter inzage. Hierin staat hoe wij omgaan met alle vormen van gewenst en ongewenst gedrag. Wij zijn ervan overtuigd dat goed contact met de leerlingen de basis is van leren. De Jutter maakt gebruik van een preventieve anti-pestmethode: Prima. Wekelijks wordt er in iedere groep op de maandagochtend aandacht besteed aan deze methode.

Het beleid staat voor een schoolklimaat dat gebaseerd is op respect: respect voor jezelf, voor de ander en voor de omgeving.

Gebruik van social media: Bij ons op school gaan we respectvol met elkaar om. We leren onze leerlingen daarom omgaan met de privacy van anderen. Kinderen mogen geen mobiele telefoon mee naar school. Bij het overschrijden van grenzen, door bijvoorbeeld pesten via social media, zullen wij als school maatregelen nemen. Het gebruik van eigen tablets, telefoons, smartwatches enzovoort is in de groepen alleen toegestaan wanneer de leerkracht dit specifiek aangeeft.