Ondersteuningsaanbod (voorheen SOP)

Visie en ambitie

Op De Jutter geloven en verwachten wij dat ieder kind wil en kan leren. Wij willen dat kinderen zich ontwikkelen van eilandkind tot wereldburger, in verbinding met zichzelf, de ander en de omgeving. Onze missie vatten wij samen in één zin:

Elk eilandkind een wereldburger.

Dat betekent dat wij passend onderwijs bieden aan álle kinderen van Vlieland. We zijn een openbare school: open, toegankelijk en inclusief. We stimuleren kinderen om hun talenten te ontwikkelen, verantwoordelijkheid te nemen en zich verbonden te voelen met hun omgeving.

Passend onderwijs en ondersteuning zijn hier direct aan gekoppeld: ieder kind moet onderwijs krijgen dat bij hem of haar past, met persoonlijke aandacht, samenwerking met ouders, en waar nodig extra begeleiding.

Vanaf 1 augustus 2025 is dit ook wettelijk verplicht:

  • Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) vervalt en alle informatie staat in deze schoolgids.
  • Leerlingen met een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) hebben wettelijk hoorrecht. Zij worden altijd gehoord bij het opstellen, bijstellen, vaststellen en evalueren van hun plan.
  • De mening van de leerling bij het hoorrecht wordt altijd vastgelegd en meegenomen in het besluitvormingsproces. Dit betekent dat de school duidelijk maakt op welke manier de inbreng van de leerling is verwerkt. De uitkomst kan zijn dat de wens van de leerling geheel, gedeeltelijk of niet kan worden gehonoreerd, waarbij altijd wordt uitgelegd waarom die keuze is gemaakt.
  • Alle leerlingen krijgen de mogelijkheid hun mening te geven over de ondersteuning van de school. Hun input wordt verwerkt in deze schoolgids.
  • Ouders en leerlingen die onafhankelijke steun wensen, kunnen terecht bij het Ouder- en jeugdsteunpunt Friesland.

Hoorrecht: de stem van de leerling

Wij vinden dat kinderen experts zijn in hun eigen ervaring. Het hoorrecht betekent voor ons concreet:

  • Alle leerlingen krijgen jaarlijks de kans hun mening te geven over de ondersteuning op school (via een enquête, bijeenkomst of klasgesprek). Hun inbreng wordt samengevat en opgenomen in deze schoolgids.
  • Leerlingen met een OPP worden in alle fasen gehoord: bij het opstellen, bijstellen, vaststellen en evalueren van hun plan. Hun stem wordt vastgelegd naast de input van ouders en school.
  • Voorbeeld: een leerling met dyslexie kan aangeven of hij liever werkt met voorleessoftware of met extra leestijd. Deze voorkeur wordt meegenomen in het OPP.

Zo leren kinderen hun eigen stem te gebruiken en verantwoordelijkheid te nemen – een stap van eilandkind naar wereldburger.

Ondersteuning en voorzieningen

Wij werken met vijf ondersteuningsniveaus die elkaar logisch opvolgen:

  1. Basisaanbod (niveau 1)
    • Goed onderwijs voor iedereen, met Expliciete Directe Instructie (EDI), differentiatie en een veilig pedagogisch klimaat.
    • Programma’s als Leefstijl en PRIMA ondersteunen sociaal-emotionele ontwikkeling.
    • Er is systematische monitoring via toetsen en observaties.
  2. Extra hulp in de klas (niveau 2)
    • Als het basisaanbod niet voldoende is, past de leerkracht het onderwijs verder aan.
    • Voorbeelden: extra uitleg, verlengde instructie, aangepaste materialen, verrijking voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
  3. Extra begeleiding buiten de klas (niveau 3)
    • Tijdelijke en doelgerichte begeleiding in kleine groepjes of individueel.
    • Voorbeelden: extra leesbegeleiding, dyslexieprogramma’s, gedragsondersteuning.
    • Er wordt een plan opgesteld en ouders worden actief betrokken.
  4. Intensieve, individuele ondersteuning (niveau 4)
    • Leerlingen met langdurige en structurele ondersteuningsbehoefte krijgen een OPP.
    • Doelen, aanpassingen en afspraken worden vastgelegd en regelmatig geëvalueerd.
    • Externe deskundigen (bijv. orthopedagoog, logopedist) worden betrokken.
    • De leerling zelf heeft hoorrecht en ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel.
  5. Onderwijs buiten De Jutter (niveau 5)
    • Alleen wanneer passend onderwijs op school écht niet meer mogelijk is.
    • In overleg met ouders en het Samenwerkingsverband PO Friesland wordt gezocht naar een andere plek.
    • Dit gebeurt zorgvuldig en komt op Vlieland zelden voor.

Voorzieningen

Binnen de school zijn onder meer:

  • kleine groepen en individuele werkplekken,
  • een verzorgingsruimte,
  • een ruimte voor begeleiding en sociale vaardigheidstraining (SOVA),
  • protocollen voor huiselijk geweld en kindermishandeling, medisch handelen, en rouw en overlijden.

Specialisten die wij (soms via het samenwerkingsverband) inzetten zijn o.a.: logopedist, orthopedagoog, psycholoog, dyslexiespecialist, NT2-specialist, gedragsspecialist en reken-/taalspecialisten.

Sterke punten en grenzen

Sterke punten:

  • Kleinschaligheid: we kennen alle kinderen en kunnen snel inspelen op hun behoeften.
  • Snelle samenwerking met ouders en zorgpartners.
  • Gebruik van de unieke natuur en cultuur van Vlieland voor buitenonderwijs.
  • Snelle toegang tot zorg door korte lijnen met eilandpartners.

Grenzen:

  • Beperkte specialistische expertise op locatie; afhankelijk van externen van het vasteland.
  • Beperkte capaciteit voor langdurige één-op-één-begeleiding.
  • Beperkte fysieke voorzieningen, afhankelijk van creatief gebruik van ruimtes.
  • Bij zeer intensieve zorgbehoeften (bijv. 24/7 begeleiding of complexe medische problematiek) is soms doorverwijzing nodig.

Ondersteuningsteam en samenwerking met externen

Het ondersteuningsteam komt minimaal drie keer per jaar samen en bestaat uit:

  • de intern begeleider (procesbewaker),
  • de directeur (eindverantwoordelijk),
  • de zorgcoördinator of gedragswetenschapper,
  • een jeugdhulpverlener,
  • de leerkracht van het kind,
  • waar nodig aangevuld met specialisten van het SWV.

Daarnaast is er het Zorgadvies Team (ZAT) waarin onderwijs, jeugdzorg en gemeente samenkomen. Dit team bespreekt zorgen vroegtijdig en adviseert over passende vervolgstappen.

Ketenpartners: CJG, JGZ, schoolmaatschappelijk werk, leerplichtambtenaar, gemeente Vlieland, jongerenwerk en jeugdhulpverlening.

Samenwerking met ouders

Ouders zijn vanaf het eerste signaal partner in de ondersteuning:

  • Bij signalering worden ouders direct betrokken.
  • Bij plannen (handelingsplan of OPP) zijn ouders medeondertekenaar.
  • Bij evaluaties worden ouders actief gehoord en geïnformeerd.
  • School kan ouders adviseren over hoe zij thuis hun kind kunnen ondersteunen.

Ondersteuningsbeleid en kwaliteitsbewaking

Wij werken cyclisch volgens de PDCA-aanpak (Plan-Do-Check-Act):

  • Signalering en analyse door de leerkracht.
  • Bespreking met IB en ouders.
  • Eventueel handelingsplan of OPP.
  • Evaluatie en bijstelling.

De intern begeleider bewaakt dit proces en de kwaliteit. Daarnaast evalueert de school jaarlijks het ondersteuningsbeleid en betrekt hierbij input van ouders, leerlingen en de MR.

Ouders en leerlingen: positie en rechten

  • Ouders zijn altijd partner in het proces.
  • Leerlingen hebben het recht gehoord te worden over het ondersteuningsaanbod.
  • Leerlingen met een OPP hebben wettelijk hoorrecht in alle fasen van hun plan.
  • Ouders en leerlingen kunnen terecht bij het Ouder- en jeugdsteunpunt Friesland voor onafhankelijk advies en steun.

Rol van de medezeggenschapsraad (MR)

De MR heeft instemmingsrecht op de schoolgids als geheel, inclusief de manier waarop leerlingen zijn gehoord over de ondersteuning. De MR hoeft géén instemming te geven op de inhoud van de basisondersteuning of het ondersteuningsaanbod zelf.